Przepisy domowe – „Małka Szwarcenkopf”

W środę 18 maja o 19.00 Teatr Żydowski zaprasza na czwarte już z kolei czytanie performatywne w ramach projektu „Przepisy domowe”. Tym razem na warsztat trafi dramat Gabrieli Zapolskiej “Małka Szwarcenkopf”, „przepisany” przez Tomasza Śpiewaka. Reżyseruje Magda Szpecht. Kuratorem cyklu jest Mike Urbaniak panodkultury.com. WSTĘP WOLNY!

„Przepisy domowe” to eksperymentalny projekt Teatru Żydowskiego w Warszawie polegający na próbie uwspółcześnienia teatralnej klasyki żydowskiej, którego pomysłodawcą i kuratorem jest Mike Urbaniak. Sztuki w nowych wersjach mają swoje czytania na scenie Teatru Żydowskiego w sezonie 2015/2016. Pięć wybranych sztuk przepisuje pięcioro dramatopisarzy i dramatopisarek: Michał Kmiecik, Magda Fertacz, Tomasz Śpiewak, Mateusz Pakuła i Marta Guśniowska.

Czytania z aktorami Żydowskiego reżyserują: Agata Baumgart, Gosia Wdowik, Jędrzej Piaskowski, Magda Szpecht i Tomasz Szczepanek. Do tej pory odbyły się trzy czytania: 28 października 2015 r. „Mirełe Efros. Żydowska królowa Lear” na podstawie Jakuba Gordina w interpretacji Michała Kmiecika i reżyserii Agaty Baumgart; 9 grudnia 2015 r. „Pussy Acosta. Wizerunek własny” na podstawie sztuki „Uriel Akosta” Karla Gutzkowa w interpretacji Magdy Fertacz i reżyserii Gosi Wdowik; 24 lutego „Golem” Halperna Lejwika w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego. Kolejne czytanie w czerwcu. WSTĘP WOLNY – wejściówki do odebrania w kasie teatru.

Termin: 18.05. g. 19.00
Strona www 
Miejsce: Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz
Warszawa, Plac Grzybowski 12/16
Projekt graficzny: Dawid Ryski | talkseek.com

“Małka Szwarcenkopf” to sztuka napisana w 1887 roku przez Gabrielę Zapolską. Swoją prapremierę miała dekadę później i była potem wystawiana zaledwie dwukrotnie: w 1904 r. w Teatrze Miejskim we Lwowie i w 1931 r. w Teatrze Miejskim w Toruniu. W 1996 roku została zrealizowana w Teatrze Telewizji, gdzie w tytułowej roli wystąpiła Dominika Ostałowska. W Teatrze Żydowskim w Warszawie sztuki nigdy nie wystawiono.

Gabriela Zapolska (właściwie Maria Gabriela Janowska) urodziła się w 1857 roku w zamożnej, ziemiańskiej rodzinie w Podhajcach nad Styrem na Wołyniu. Otrzymała staranną edukację dla dziewcząt i w wieku 19 lat wyszła za mąż, jednak szybko od męża odeszła, zerwała z rodziną i została aktorką. Grała w wielu teatrach, także w Paryżu, ale bez powodzenia. W 1883 roku zadebiutowała pod pseudonimem Gabriela Zapolska jako pisarka, tworząc nowele, powieści i sztuki teatralne. Jej pierwszą sztuką była napisana w 1887 roku „Małka Szwarcenkopf”, ale najsłynniejszym dramatycznym utworem Zapolskiej pozostaje do dzisiaj „Moralność pani Dulskiej”. Zapolska zmarła w 1921 roku we Lwowie.

Tomasz Śpiewak (ur. 1978) jest dramatopisarzem i dramaturgiem. Studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Gutenberga w Moguncji i Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku. Jest autorem sztuk, adaptacji i tłumaczeń. Jego najgłośniejsze przedstawienia na podstawie tekstów adaptowanych i własnych to zrealizowane w Remigiuszem Brzykiem „Brygada szlifierza Karhana” (Teatr Nowy w Łodzi), „Korzeniec” i „Koń, kobieta i kanarek” (Teatr Zagłębia w Sosnowcu) oraz zrealizowane w Michałem Borczuchem „Apokalipsa” (Nowy Teatr w Warszawie), „Faust” (Teatr Polski w Bydgoszczy) i ostatnio „Wszystko o mojej matce” (Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie). W zeszłym roku zadebiutował jak reżyser „Salą Królestwa” w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.

Magda Szpecht (ur. 1990) jest studentką Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, ukończyła także dziennikarstwo i komunikację społeczną na Uniwersytecie Wrocławskim. Publikowała w m.in. “Lampie”, “Newsweeku” i “Znaku”. Autorka instalacji i projektów performatywnych: nowewyzwolenie.doc w Teatrze Polskim we Wrocławiu, „Ja nie jestem normalnym mieszkańcem tego miasta” w PWST w Krakowie i “Jak papier” podczas Dni Dramaturgii w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. Jest reżyserką „Dolphin_who_loved_me” (Sopot Non-Fiction), który zdobył główną nagrodę jury podczas 100°Berlin Festival, a potem był prezentowany m.in. w Marsylii, Hanowerze, Bukareszcie, a w Polsce na Festiwalu Malta w Poznaniu, Festiwalu Boska Komedia w Krakowie i Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy. W zeszłym roku wystawiła „Możliwość wyspy” na podstawie powieści Michaela Houellebecqa w TR Warszawa, a w tym „Schuberta.