PKO BP wspiera monitoring przeciwko „polskim obozom”

Do projektu „Remember”, którego celem jest zapobieganie używania pojęcia „polskie obozy koncentracyjne” lub „polskie obozy zagłady” dołączył nowy partner – PKO Bank Polski. Dzięki jego wsparciu finansowemu możliwa będzie kontynuacja monitoringu internetowego pozwalającego na znalezienie fałszywych fraz pojawiających się w Internecie.

– Częścią naszej misji jest edukacja. Ci, którzy odwiedzają autentyczne Miejsce Pamięci wiedzą doskonale, że obóz Auschwitz został stworzony przez państwo niemieckie na terenach okupowanej Polski, które siłą przyłączono do Trzeciej Rzeszy. Edukacja możliwa jest także w świecie wirtualnym. Dlatego cały czas rozwijamy naszą wirtualną aktywność – czy to poprzez tworzenie nowych lekcji internetowych, czy działania w serwisach społecznościowych – powiedział dyrektor Muzeum dr Piotr M. A. Cywiński.

– Dzięki monitoringowi sieci jesteśmy w stanie szybciej i skuteczniej reagować na pojawianie się fałszywych i bardzo bolesnych dla nas pojęć, takich jak „polskie obozy koncentracyjne” lub „polskie obozy zagłady” w 16 językach. Narzędzie przeszukuje bowiem nie tylko strony internetowe mediów, ale także wpisy pojawiające się na blogach, czy w portalach społecznościowych. Widząc takie przypadki, możemy aktywnie im przeciwdziałać i robimy to wielotorowo – podkreślił dyrektor Cywiński.

Uruchomiona w lutym 2016 r. aplikacja Remember wyszukuje w tekście wyrażenia „polski obóz śmierci” czy „polski obóz koncentracyjny” podkreśla je jako błąd i sugeruje inny, właściwy historycznie termin. Działa ona jak korektor tekstu, tyle, że wychwytuje tylko tę jedną błędną frazę. Jest przystosowana do wyszukiwania błędu w 16 językach, większości w których oprowadzają edukatorzy w Miejscu Pamięci Auschwitz. Trwają jednak prace nad dodaniem kolejnych języków.

„Remember” pobrać można ze strony correctmistakes.auschwitz.org. Projekt powstał we współpracy Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz FCB Warsaw, przy wsparciu Mint Media i Macoscope. Monitoring Internetu prowadzony przez serwis BrandSpy możliwy jest dzięki wsparciu PKO Banku Polskiego.