Warszawska premiera „Malowanego ptaka” w reżyserii Kleczewskiej

Malowany ptak, fot. Magda Hueckel

Warszawska publiczność w końcu doczeka się premiery „Malowanego ptaka” na podstawie powieści Jerzego Kosińskiego! „Malowany ptak” w reżyserii Mai Kleczewskiej i według dramaturgii Łukasza Chotkowskiego powstał w koprodukcji Teatru Polskiego w Poznaniu oraz Teatru Żydowskiego w Warszawie. Jego premiera odbyła się 26 marca w Teatrze Polskim w Poznaniu, zaś 28 maja zobaczymy warszawską premierę tego głośnego spektaklu.

Przedstawienie „Malowany ptak” jest zestawieniem powieści Jerzego Kosińskiego z materiałami dokumentalnymi, tekstami historyków, pisarzy m. in.: Claude’a Lanzmanna, Jana Tomasza Grossa, Jana Karskiego, Jana Błońskiego, Jana Grabowskiego, Barbary Engelking, Joanny Krakowskiej, Moniki Sznajderman, Anny Bikont, Joanny Siedleckiej, oraz z książką wydaną przez Fundację Shalom „Dzieci żydowskie oskarżają”. To pierwsze sceniczne wystawienie powieści Jerzego Kosińskiego.

Współorganizatorem warszawskiej premiery „Malowanego ptaka” jest TR Warszawa, na którego scenie w ATM Studio przy Wale Miedzeszyńskim 384 spektakl zostanie wystawiony gościnnie. Wszelkie informacje widzowie znajdą na stronie Teatru Żydowskiego, gdzie można już zakupić bilety online: http://www.teatr-zydowski.art.pl/spektakl/malowany-ptak.

W zamyśle twórców spektaklu, przedstawienie „Malowany ptak” stanowi drugą część dyptyku. Jego pierwszą cześć, „Dybuka” Teatru Żydowskiego, który premierę miał w kwietniu 2015 roku, zobaczymy w czerwcu 2017 roku gościnnie na scenie TR Warszawa/ATM Studio. Więcej informacji na stronie http://www.teatr-zydowski.art.pl/.

Opis spektaklu:

„Malowany ptak” według Jerzego Kosińskiego na podstawie przekładu Tomasz Mirkowicza.

„Sprowadza się to do jednego: do obowiązku zobaczenia naszej przeszłości w prawdzie”. Jan Błoński

W Polsce w 1939 roku mieszkało około 35 milionów współobywateli polskich: 31 milionów Polaków oraz około 3,5 miliona Żydów. Okupacja niemiecka rozbiła Polskę na dwie grupy przedzielone przepaścią, polskich Żydów i Polaków − chrześcijan, którzy egzystowali koło siebie przez stulecia.
Podczas eksterminacji na ziemiach polskich zginęło 2 miliony 900 tysięcy polskich Żydów.

Przemoc zmienia stosunki międzyludzkie.

Dlaczego ukrywanie Żydów niosło za sobą tak straszne zagrożenie?

Dlaczego nie brakowało chętnych do konspiracji w Państwie Podziemnym, która również była zagrożona karą śmierci, a tak trudno było znaleźć schronienie dla współobywateli żydowskich?

Bycie „obok”.

Bycie „nie-zainteresowanym”.

Bycie „nie-zaangażowanym”.

Bycie „biernym obserwatorem”, w obliczu masowego codziennego ludobójstwa, jest działaniem. Zdaje się, że rozmowa na ten temat wcześniej nie była możliwa, była prawie niesłyszalna, wymagała czasu.

Już w 1940 Jan Karski złożył raport o sytuacji w Polsce rządowi generała Sikorskiego. Był on miejscami niewygodny. Przygotowując wersję oficjalną, do której Alianci mogli mieć dostęp, raport Karskiego sfałszowano. Uznano bowiem, że Zachód nie powinien wiedzieć o antyżydowskich nastrojach w Polsce, o których informował Karski w swoim meldunku.

„Malowany ptak” stanowi efekt powolnego uwalniania umysłu długo skutego strachem.

Realizatorzy:

reżyseria: Maja Kleczewska
dramaturgia: Łukasz Chotkowski
scenariusz sceniczny: Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski
współpraca dramaturgiczna: Paulina Skorupska
scenografia/instalacja (scena): Wojciech Puś
scenografia filmowa/instalacja: Marcin Chlanda
kostiumy: Konrad Parol
choreografia: Kaya Kołodziejczyk
muzyka: Cezary Duchnowski
kierownictwo muzyczne: Adam Domurat
film: Kacper Fertacz
montaż: Przemysław Chruścielewski
światło: Wojciech Puś
asystent reżysera: Julia Szmyt
produkcja: Zuzanna Głowacka, Klaudia Borucka
inspicjent: Magdalena Matusewicz

Obsada:

Konrad Cichoń , Piotr B. Dąbrowski, Joanna Drozda (gościnnie), Michał Kaleta, Kaya Kołodziejczyk (gościnnie), Teresa Kwiatkowska, Małgorzata Peczyńska (gościnnie), Henryk Rajfer, Andrzej Szubski, Katarzyna Węglicka (gościnnie), Jerzy Walczak, Wiesław Zanowicz oraz Adam Chełminiak.

W spektaklu wykorzystano fragmenty:

„My z Jedwabnego” Anny Bikont, „Biedni Polacy patrzą na getto” Jana Błońskiego, „Miesięcy” Kazimierza Brandysa, „Judenjagd” Jana Grabowskiego, „Ten jest z ojczyzny mojej…, ale go nie lubię” Jana Tomasza Grossa, „Przechodząc obok” Jerzego Kosińskiego, „Zająca z Patagonii” Cloude’a Lanzmanna, „Shoah” Cloude’a Lanzmanna, „Czarnego ptasiora” Joanny Siedleckiej, „Fałszerzy pieprzu” Moniki Sznajderman, „Miast śmierci” Mirosława Tryczyka, „Dzieci żydowskie oskarżają”, red. Maria Hochberg-Mariańska, Noe Gruss, „Sprawcy: dlaczego zwykli ludzie dokonują masowych mordów” Haralda Welzera, „Sonderkomando” Shlomo Venezia, „Jak Polacy Niemcom Żydów mordować pomagali” Stefana Zgliczyńskiego oraz fragmenty tekstów i wypowiedzi prasowych Aliny Całej, Jana Grabowskiego, Barbary Engelking, Mariana Kałuskiego, Jana Karskiego, Rafała Kotomskiego, Joanny Krakowskiej, Wacława Kujbidy, Ewy Kurek, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Andrzeja Sławińskiego, Jana Karskiego, Marka Wierzbickiego oraz Jana Żaryna.

W spektaklu wykorzystano utwory:

Ludwig van Beethoven – VII Symfonia A-dur (op.92) cz. II – Allegretto
Olivier Messiaen – „Quatuor pour la fin du temps”(Kwartet na koniec czasu) – cz. VIII – Louange a l’immortalite de Jesus (Pochwała nieśmiertelności Jezusa)

W filmie gościnnie wystąpili:

Ksiądz: Wojciech Kalwat
Ministranci: Franciszek Bączkiewicz, Baltazar Grześkowiak, Gabriel Kleina Schmidt, Maksymilian Smakulski, Wiktor Smul
Statyści: Elżbieta Chojnacka, Barbara Frankowska, Donata Olczyk, Jerzy Grzesiński, Małgorzata Hadyńska, Lidia Borzyńska, Izabela Kubis, Krzysztof Matusiak, Kazimierz Miler, Daria Kleina-Schmidt, Agnieszka Mularczyk-Smakulska, Karol Bączkiewicz, Jolanta Błach, Jolanta Smul, Kazimierz Jaworski, Mateusz Eder, Filip Pietrowicz, Dawid Zieliński, Nikodem Kaczmarek, Jan Buczyński
oraz pies Lukas

Zdjęcia: Kacper Fertacz
Asystent kamery: Paweł Krawczyk
Mistrz oświetlenia: Bartosz Gburek
Oświetlacze: Marian Brzoza, Bartosz Gorzelany
Dyżurni planu: Fix Service (Rafał Mączka, Filip Kopański, Piotr Gęziak)
Kaskaderzy/nurkowie: Mateusz Bilski, Krzysztof Włódarski
Charakteryzacja: Magdalena Banachowicz, Marysia Ciernioch, Małgorzata Ciernioch
Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych.
Czas: 3 godz. (z przerwą)
Strona www: http://www.teatr-zydowski.art.pl/spektakl/malowany-ptak i http://www.teatr-zydowski.art.pl/wydarzenia/malowany-ptak-premiera-warszawska
Terminy spektakli: 28. ND./19.00 (premiera), 29. PON./20.00, 30 WT./20.00
Miejsce: TR Warszawa/ATM Studio, ul. Wał Miedzeszyński 384
Bilety: normalny 80 zł / ulgowy 50 zł / wejściówka 30 zł

Sprzedaż biletów:
Kasy Teatru Żydowskiego:
Klub Dowództwa Garnizonu, al. Niepodległości 141a
od poniedziałku do piątku: 11.00-14.00 oraz 15.00-18.00
sobota: 12.30-19.00, niedziela: 14.30-18.00
tel.: (22) 850 56 56, kasa@teatr-zydowski.art.pl
ul. Senatorska 35
od środy do soboty: 10.00-14.00 oraz 15.00-19.00
niedziela: 10.00-18.00
tel.: (22) 850 64 35, kasa@teatr-zydowski.art.pl

Kasy TR Warszawa:
ul. Marszałkowska 8
poniedziałek, g. 11:00-16:00 (lub do rozpoczęcia spektaklu)
wtorek-niedziela, g. 11:00-19:00 (lub do rozpoczęcia spektaklu)
ul. Wał Miedzeszyński 384
10-12.05, g. 16:30-20:00
18-20.05, g. 16:30-20:00
28.05, g. 16:30-19:00
29-30.05, g. 16:30-20:00
tel.: 22 480 80 08, kasa@trwarszawa.pl