75 lat po Aktion Reinhardt – seminarium dla edukatorów i nauczycieli

„75 lat po Aktion Reinhardt-współczesna pamięć o Zagładzie Żydów polskich” – seminarium dla edukatorów i nauczycieli, 2017

W czterodniowym seminarium „75 lat po Aktion Reinhardt – współczesna pamięć o zagładzie Żydów polskich” zorganizowanym przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście wzięło udział 19 polskich nauczycieli i edukatorów. Seminarium to było częścią projektu edukacyjnego finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Pierwsza część seminarium odbyła się w Państwowym Muzeum Auschwitz Birkenau. Uczestnicy projektu zapoznali się z historią niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady oraz pogłębili swoją wiedzę dotyczącą metodyki nauczania o Holokauście. Druga część odbyła się w Łodzi, gdzie grupa poznawała historię ludności żydowskiej miasta oraz odwiedziła Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, instytucję działającą na polu upamiętniania i upowszechniania wiedzy o wielokulturowej przeszłości miasta. Istotną część seminarium stanowiła wizyta studyjna w Muzeum byłego niemieckiego obozu zagłady Kulmhof w Chełmnie nad Nerem, gdzie – oprócz historii ośrodka zagłady, ważnymi tematami były historia badań, upamiętnienia, działania edukacyjne oraz prowadzone tam badania archeologiczne.

Zdobyta podczas seminarium wiedza pomoże uczestnikom projektu w opracowaniu materiałów przygotowujących młodzież do wizyty w Miejscu Pamięci. Konspekty lekcji będą adresowane do nauczycieli i edukatorów pracujących na różnych szczeblach edukacji: od szkół podstawowych po placówki uniwersyteckie.

– Przed uczestnikami seminarium stoi obecnie bardzo duże wyzwanie: jak przy tak bogatym wyborze materiałów do nauczania o Auschwitz i Holokauście stworzyć innowacyjną, a przede wszystkim ciekawą dla ucznia i pomocną dla nauczyciela tekę edukacyjną? Co zrobić, aby wyróżniała się ona na tle dostępnych pomocy dydaktycznych? Wielokrotnie zadawałam do pytanie nauczycielom i edukatorom biorącym udział w seminarium. Doszliśmy do wniosku, że wskazane będzie oparcie się na historiach lokalnych. To na ich podstawie młodzież przygotowywać się będzie do wizyty. Wierzę, że zdobyta w trakcie 45 godzin intensywnej nauki wiedza oraz więź przyjaźni i współpracy, jaka została nawiązana pomiędzy seminarzystami, ułatwi osiągnięcie tego celu – powiedziała Katarzyna Odrzywołek, koordynatorka programu w MCEAH.

  • “Edukację o Holokauście uważam nie tylko za bardzo ważny element procesu dydaktycznego, ale przede wszystkim wychowawczego. To, co jest głównym zadaniem szkoły, to przygotowanie młodego człowieka, nie tylko do życia w społeczeństwie, ale również do tych wszystkich wyzwań, przed którymi stoi. (…) Młody człowiek musi poznać w szkole nie tylko na zasadzie wykładu ex cathedra, ale również poznać na zasadzie historii na dotyk, czyli wizyty w miejscu pamięci, spotkania ze świadkami, spotkania z ocalonymi, rozmowy z naukowcami, z ludźmi, którzy szeroko są wokół tego zagadnienia i tego tematu. Jeżeli nauczyciel tak zbuduje sobie program pracy nie tylko tej dydaktycznej, ale i wychowawczej, to musi być do tego przygotowany przez odpowiednią pracę własną, doskonalenia w ramach kursów, seminariów, studiów podyplomowych i to była dla mnie główna przesłanka, aby tu być”.

    Krystian Kazimierczuk, Akademicki Zespół Szkół Ogólnokształcących w Chorzowie

  • „Lubię się uczyć. Uważam, że nie tylko uczniowie powinni rozwijać swoją wiedzę i może to też jakiś przykład dla nich, że dorośli też się ciągle czegoś uczą w życiu. Drugi powód, dla którego wzięłam udział w seminarium to fakt, że interesuję się tego typu tematyką nie tylko samym Holokaustem, ale tym, że Polska była kiedyś bardzo zróżnicowanym kulturowo państwem i współczesna młodzież o tym nie wie, nie pamięta albo błędnie pewne rzeczy przyjmuje. Chciałabym w tym zakresie pomóc im zrozumieć podstawowe sprawy dotyczące tych zagadnień”.

    Iwona Filek, Gimazjum nr 1 w Wadowicach

  • „Mimo że uczę lat już kilkanaście, mam permanentny głód wiedzy i jest to już kolejne seminarium. Cel zdobywania dodatkowych elementów wiedzy w odniesieniu do historii Żydów i do Zagłady również jest nieograniczony. To seminarium jest kolejną formą jej uzupełnienia. Po drugie, myślę również, że nasze zakulisowe rozmowy w trakcie zajęć też będą inspirowały mnie do nowej działalności z moimi uczniami”.

    Grzegorz Kacprzak, Zespół Szkół nr 1 w Bydgoszczy