Rosz Haszana – Radosny Dzień Sądu, czyli żydowskie Święto Nowego Roku

Rabin Stambler dmie w szofar; fot. Chabad Lubawicz

Już w najbliższą niedzielę rozpocznie się dwudniowe święto Rosz Haszana, czyli jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu żydowskim. Jest to rocznica stworzenia świata, sąd B-ga nad ludźmi i światem. Tym samym wyznawcy judaizmu powitają nowy 5779 rok.

Ostatni miesiąc żydowskiego roku, Elul, to czas podsumowań i oceny minionych 12 miesięcy. Przypomina o tym dźwięk szofaru (baraniego rogu), rozbrzmiewający co ranek tego miesiąca z wyjątkiem Szabatu oraz wigilii Rosz Haszana. Jest to okres oczekiwania na ocenę B-ga, który w czasie tego święta, inaczej zwanego „urodzinami wszechświata”, ocenia ludzi i stwierdza, czy przedłużyć istnienie świata. Dlatego tak ważne jest, żeby każda myśl i każdy uczynek, szczególnie w tym czasie, wypełnione były dobrem.

„Bardzo się cieszę, że możemy obchodzić Rosz Haszana w Polsce – kraju, który przez setki lat był domem milionów Żydów. Współistnienie świąt różnych religii w Polsce to nasza piękna, wspólna tradycja, z której wszyscy możemy być dumni. Chciałbym złożyć serdeczne życzenia z okazji naszego święta Polsce i wszystkim Polakom. Niech kolejny rok będzie dobry, radosny i pełen miłości” – powiedział Rabin Szalom Ber Stambler z Chabad Lubawicz.

Rosz Haszana to także piękne żydowskie tradycje. Po pierwszym świątecznym zadęciu w szofar należy udać się nad wodę, w której pływają żywe ryby. Ryby nie mają powiek, a więc symbolizują wiecznie obserwujące oko B-ga. Do wody należy wytrząsnąć swoje grzechy i prosić o wybaczenie. Ceremonia ta nosi nazwę Taszlich (odrzucenie).

Bardzo ważne w świętowaniu Rosz Haszana są wypełnione symboliką posiłki. Są one słodkie, unika się potraw gorzkich, kwaśnych i słonych – aby nadchodzący rok był pełen słodyczy. Nie może zabraknąć chałki i jabłka maczanych w miodzie, cymesu (słodkiej potrawy z marchewki i miodu), słodkich owoców oraz ryby z głową – aby każdy w nadchodzącym roku kierował się głową, a nie był biernym „ogonem”. Nawiązuje to też do kolejnego określenia święta – Głowa Roku. Podczas drugiej nocy Rosz Haszana jada się owoc, którego nie było na stole przez poprzednie dwanaście miesięcy, co również ma stanowić dobrą wróżbę na nadchodzący rok.

Wyznawcy judaizmu w okresie świątecznym nie wykonują żadnej pracy z wyjątkiem gotowania.

Rosz Haszana rozpoczyna pierwszy miesiąc roku – Tiszrej, w czasie którego obchodzi się również inne ważne dla Żydów święta – Jom Kippur oraz Sukkot.

Chabad Lubawicz