Teatr Żydowski w domu – repertuar on-line na nadchodzący tydzień

Teatr Żydowski przygotował repertuar on-line na kolejny tydzień – 31 marca – 3 kwietnia. Wszystkie wydarzenia są bezpłatne i można je obejrzeć na kanale YouTube teatru. #TeatrZydowskiWDomu rozpoczął działanie on-line tydzień temu i już może się pochwalić dużą grupą widzów – 2,5 tys. osób obejrzało transmisję „Dybuka” w reż. Mai Kleczewskiej. W tym tygodniu teatr zaprasza na transmisję jej głośnego „Golema”, czytanie performatywne „Sklepów cynamonowych” Brunona Schulza i spotkanie poświęcone Władysławowi Szpilmanowi w ramach cyklu „Bagaże kultury”. Rusza też nowy cykl spotkań z literaturą w Centrum Kultury Jidysz.

W tym tygodniu #TeatrŻydowskiwDomu kontynuuje pokazy spektakli Mai Kleczewskiej i Łukasza Chotkowskiego – we wtorek, 31 marca o godz. 19 pokaże „Golema” – na kanale YouTube Teatru Żydowskiego. Link do spektaklu: https://youtu.be/j2NIGmdBze0

„Golem”, po „Dybuku” i „Malowanym Ptaku”, jest trzecią częścią tryptyku, realizowanego przez Maję Kleczewską i Łukasza Chotkowskiego w Teatrze Żydowskim.

Legenda o Golemie, sztucznym człowieku, jest jedną najstarszych z tradycji żydowskiej. Jak wiele figura sztucznego człowieka mówi o nas samych? Jak silnym jest elementem zbiorowej wyobraźni? Czy jest projektem marzeń o dorównaniu Bogu? Golem jest figurą, która jednocześnie zwiastuje katastrofę i nadchodzące po niej oczyszczenie. Sztuczny człowiek jest lustrem, w którym przegląda się nasze człowieczeństwo i nasza pamięć.

Legendę „Golema” Kleczewska opowiada głosami Dzieci Holokaustu. Ocalonymi, osmalonymi, którzy na co dzień wciąż pozostają w ukryciu. Tu każde wypowiedziane słowo, działanie, wiąże się z przeżytym doświadczeniem odciśniętym w ciele.

„Golem” staje się Przestrzenią Pamięci. Pamięci, która trwa, nie ma końca i będzie przekazywana. Umowa na opowiedzenie tradycyjnej opowieści zostaje zawieszona. Widz w sposób indywidualny poddaje się wpływom nowych mediów, muzyki współczesnej, wielości bodźców płynących z fragmentarycznego odbioru świata. W „Golemie” teraźniejszość nie istnieje, tylko widz jest tu i teraz, a postaci doświadczają przeszłości i przyszłości.

Począwszy od 1 kwietnia Centrum Kultury Jidysz zaprosi na „Literackie środy”, co tydzień o godz. 18. To nowy cykl spotkań z literaturą, w którym wybitne tłumaczki, specjalistki i aktorzy Teatru Żydowskiego, prezentują twórczość wybranych poetek i poetów języka jidysz. Cykl zainauguruje twórczość Debory Vogel, a czytać będą: Karolina Szymaniak i Sylwia Najah. Transmisja na żywo na kanale YouTube Centrum Kultury Jidysz: https://www.youtube.com/channel/UC4aj2OpS04s2EkwwPAOFnbw/featured?view_as=subscriber

2 kwietnia o 19 TŻ pokaże „Bagaże kultury. Władysław Szpilman. Historia Pianisty” z udziałem Haliny Szpilman, żony Władysława Szpilmana i wybitnego skrzypka Krzysztofa Jakowicza. To zapis spotkania ze stycznia 2016 roku. Transmisja na kanale YT Teatru Żydowskiego: https://youtu.be/05aXyXJq-g0

Władysław Szpilman w 1935 rozpoczął pracę jako pianista w Polskim Radiu. W tym okresie skomponował pierwsze szlagiery: Kiedy kochasz się w dziewczynie, Nie ma szczęścia bez miłości, Straciłam twe serce, Nocą, a także muzykę do filmów Wrzos (1937) i Dr. Murek (1939). 23 września 1939 roku grał w ostatniej audycji „na żywo” recital utworów Chopina. Chwilę później niemieckie bomby spadły na elektrownię warszawską i Polskie Radio zamilkło. Sześć lat później, pierwsza emisja Polskiego Radia zaczęła się od tych samych utworów granych przez Szpilmana. W 1940 trafił do Getta Warszawskiego. W 1942 stracił całą rodzinę, sam zaś dzięki zbiegowi okoliczności uniknął deportacji do obozu zagłady w Treblince. Po 1945 roku Szpilman wrócił do pracy w Polskim Radiu jako dyrektor działu muzycznego. Po wojnie Szpilman skomponował ponad 500 popularnych piosenek. Był też autorem muzyki filmowej do filmu Zadzwońcie do mojej żony (1957), wielu piosenek i słuchowisk radiowych dla dzieci, musicalów Ciotka Karola i Czerwony Kapturek, kompozytorem szeregu utworów symfonicznych. W 1961 roku zorganizował Międzynarodowy Festiwal Piosenki w Sopocie. Od 1945 do 1963 roku był także szefem działu muzyki rozrywkowej Polskiego Radia.

„Bagaże kultury” to cykl, który w Teatrze Żydowskim prowadził Remigiusz Grzela, poświęcony najwybitniejszym postaciom współczesnej kultury. Jego bohaterami byli Ida Kamińska, Agnieszka Holland, Hannah Arendt, Julian Tuwim, Józef Hen, Jerzy Ficowski, Aleksander Bardini, Jerzy Kosiński, Ryszarda Hanin, Leopold Tyrmand, Janusz Morgenstern, Anda Rottenberg, Izabella Cywińska, Krzysztof Kowalewski, Daniel Passent, Konstanty Gebert, Stefan Kisielewski, Wiera Gran, Andrzej Krakowski, Wanda Sieradzka, rabin Michael Schudrich, Danuta Szaflarska, Jerzy Hoffman, Feliks Falk, Sabina Baral. W spotkaniach kilkakrotnie wziął udział Andrzej Wajda.

W ramach czytań performatywnych w tym tygodniu TŻ, wspólnie z Teatrem PAPAHEMA przygotował czytanie „Sklepów cynamonowych” Brunona Schulza, w reżyserii Jerzego Machowskiego. Transmisja na kanale YT Teatru Żydowskiego: https://youtu.be/EHonaRP0nHU 3 kwietnia o godz. 19.

“Sklepy cynamonowe” są zbiorem opowiadań wydanym w 1934 roku, należącym do kanonu polskiej literatury pięknej. Autor przedstawia w nich dzieje rodziny kupieckiej z małego galicyjskiego miasteczka z przełomu XIX i XX wieku. Stara się doszukać w tych dziejach ich najgłębszego sensu. Oniryczny opis zdarzeń czy wnikliwa analiza psychologiczna postaci są środkami, które mają pomóc dotrzeć do źródła ludzkiego losu i historii rodziny. Oscylując pomiędzy opisem świata realnego a odniesieniami do artystycznych, egzotycznych i duchowych dziedzin ludzkiej aktywności, Schulz nadaje faktom walory mityczne, przenosząc czytelnika w rzeczywistość przetworzoną przez natchnioną wyobraźnię. Magnetyczną siłę literackiej wizji Schulza potęguje niezwykle oryginalny i bogaty w metafory język jego prozy.