Środkowoeuropejskie Biuro Amerykańskiego Komitetu Żydowskiego (AJC CE) 12 października zainicjowało kampanię „Nie mów jak antysemita”. Została ona przygotowana z myślą o mediach społecznościowych i ma na celu walkę z antysemityzmem w Polsce. Krótkie klipy wideo, jakie przez najbliższe cztery tygodnie będą się pojawiać na Facebooku i Instagramie, mają zwiększyć świadomość odbiorców dotyczącą słów i sformułowań szerzących nienawiść do Żydów.
„Antysemityzm zaczyna się od uprzedzeń i słów, które ranią, ale na tym nigdy się nie kończy” – powiedział dr Sebastian Rejak, dyrektor biura AJC na Europę Środkową. „Używanie słowa ‘Żyd’ jako obelgi jest nieakceptowalne. Antysemickich słów nigdy nie wolno ignorować, bo przemoc fizyczna zawsze zaczyna się od nich. Mowa nienawiści może dotykać prawdziwych ludzi, może wpływać na ich życie – widzieliśmy to nie tylko kilkadziesiąt lat temu, ale także ostatnio, i w Europie, i poza nią. Dziś Żydzi są w Polsce bezpieczniejsi niż w wielu krajach Europy Zachodniej, ale to nie znaczy, że możemy przymykać oko na antysemickie sformułowania, jakie pojawiają się zarówno w debacie publicznej, jak i w swobodnych rozmowach”.
Promowane w kampanii AJC klipy wideo podkreślają, że „antysemickie hasła dotykają codziennie wielu Żydów”. Ci, którzy w codziennych rozmowach czy w internetowych postach używają takich sformułowań jak „kochajmy się jak bracia, liczmy się jak Żydzi” lub „chciwy jak Żyd”, niekoniecznie muszą zdawać sobie sprawę, że za tymi sformułowaniami stoją uprzedzenia.
„Świadomie dobieraj słowa” – słyszymy w filmach wideo kampanii. Kampania AJC podkreśla, że należy przeciwstawiać się antysemityzmowi w mowie potocznej. Ludzie powinni zrozumieć, że słowa ranią, kiedy wyłączają i atakują jakąś grupę postrzeganą przez pryzmat negatywnych stereotypów.
„Meta po raz kolejny angażuje się w działania wspierające mniejszości w Polsce. Razem z American Jewish Committee poprzez kampanię edukacyjną ‘Nie mów jak antysemita’ chcemy pokazać, że odpowiedzialność za słowa spoczywa na każdym z nas, a odrzucając obojętność możemy budować lepszą, otwartą społeczność” – powiedział Jakub Turowski, dyrektor Meta ds. polityki publicznej w Europie Środkowo-Wschodniej.