Wielozmysłowe tyflografiki dostępne w Muzeum POLIN

Zbliżenie na część tyflografiki „Bez tytułu”. Wypukły rower, za nim ścieżka, dookoła zieleń. Po lewej stronie tyflografiki trzy czarne wieże strażnicze. Za horyzontem niebo.4. Tyflografika do obrazu „Bez tytułu”. Fot. M. Jaźwiecki

Już nie tylko ekspozycja stała opowiadająca o tysiącletniej historii Żydów polskich, ale także czasowa jest dostosowana dla zwiedzających z niepełnosprawnościami wzroku. Muzeum POLIN przygotowało specjalne narzędzia pozwalające osobom o zróżnicowanych potrzebach nawiązać pełniejszy kontakt ze sztuką. Można je znaleźć na wystawie prac jednego z najwybitniejszych polskich artystów współczesnych, Wilhelma Sasnala. Ekspozycja „Taki pejzaż” będzie otwarta dla publiczności do 10 stycznia 2022 r.

Zbliżenie na tyflografikę do obrazu „Maus 5” (2001, olej na płótnie) Wilhelma Sasnala. Twarz świni. Na głowie ma kaszkiet, ubrana jest w kraciastą koszulę i czarną marynarkę. Świnia namalowana przez Sasnala przypomina człowieka.

3. Tyflografika do obrazu „Maus 5”. Fot. M. Jaźwiecki

Pomocami dla osób niewidomych i słabowidzących na otwartej w czerwcu 2021 r. wystawie czasowej są tyflografiki, choć inne niż te, które znały do tej pory. We współpracy z Fundacją Wielozmysły i grupami osób z niepełnosprawnościami wzroku Muzeum POLIN opracowało wielowarstwowe materiały, które pobudzają wyobraźnię i pozwalają lepiej zrozumieć sens prezentowanego dzieła. Poprzez zastosowanie różnych materii: drewna, piasku, skrawków tkanin powstała zmysłowa struktura. Dzięki niej zwiedzający „poczują” temperaturę zastosowanej barwy, fakturę pociągnięć pędzla, nastrój i emocje zapisane w obrazie. Te zmysłowe narzędzia dotykowe wyglądają jak małe dzieła sztuki, dopełniają wystawę prac Wilhelma Sasnala i pozwalają „zobaczyć” w wyobraźni to, czego oko nie widzi. Tyflografiki ulokowane są w kasetce przy wejściu na ekspozycję. Uzupełnia je audiodeskrypcja dostępna na audioprzewodnikach, które można znaleźć w kasach Muzeum POLIN. Audiodeskrypcje do wybranych prac Wilhelma Sasnala są także na stronie polin.pl.

Skąd pomysł na stworzenie takich nietypowych tyflografik? Doświadczenie pracy z osobami z niepełnosprawnościami wzroku podczas spotkań na wystawach Muzeum POLIN pokazało pracownikom Działu Edukacji Muzeum POLIN, że wciąż brakuje środków i narzędzi do opowiadania o tym, czego nie możemy po prostu pokazać. – Rozmawiając o wybranych dziełach, operowaliśmy pojęciami, których znaczenie nie zawsze było jasne dla zwiedzających. Korzystaliśmy z tradycyjnych tyflografik, jednak te bywały nieczytelne, niezrozumiałe i nie pozwalały na odtworzenie w wyobraźni bardziej metaforycznych obrazów – mówi Anna Czerwińska, kierowniczka Sekcji Edukacji Szkolnej i Rodzinnej w Dziale Edukacji Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

– Kiedy planowaliśmy otwarcie wystawy Wilhelma Sasnala “Taki pejzaż”, postawiliśmy sobie za cel zbliżyć się jeszcze bardziej do naszych odbiorców. Dać im możliwość pełnego uczestnictwa. Wiedzieliśmy bowiem, że ta wystawa może stać się ważna dla wielu i powinna być  dostępna dla wszystkich – zapewnia Wioleta Jóźwiak, koordynatorka ds. dostępności w Muzeum POLIN.

Opracowanie tyflografik przez Muzeum POLIN i Fundację Wielozmysły wpisuje się w wieloletnie działania Muzeum na rzecz dostępności eksponatów i przestrzeni dla osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie narzędzia i informacje o dostępności można znaleźć na stronie internetowej.

Muzeum POLIN zaprasza grupy osób z niepełnosprawnością wzroku na wystawę „Wilhelm Sasnal: Taki pejzaż”. Usługa przewodnika (który oprowadzi po wystawie z wykorzystaniem tyflografik) jest bezpłatna, a rezerwacje można zgłaszać na adres mailowy: grupy@polin.pl

Wystawa „Wilhelm Sasnal: Taki pejzaż”, zainaugurowana 17 czerwca 2021 r. w Muzeum POLIN, to pierwsza indywidualna prezentacja twórczości tego artysty w polskim muzeum obejmującą prace powstałe w ciągu minionych dwudziestu lat. Ekspozycja jest ważnym wydarzeniem z dziedziny sztuki współczesnej – zarówno w kontekście polskim, jak i światowym. Znajdują się na niej prace udostępnione przez artystę, a także z kolekcji polskich (w tym Muzeum POLIN) i zagranicznych, często pokazywane po raz pierwszy.

Newsletter

Wpisz poniżej swój e-mail, a nie przegapisz najważniejszych artykułów!